Головна » Статті » ПІДГОТОВКА ДО ЗНО » ЩО ТРЕБА ЗНАТИ Й УМІТИ |
Твір – роздум Що таке твір – роздум? Звичайно, що і це рішення, і ця відповідь будуть суб’єктивними, бо вони належать тільки авторові твору. Твір якраз і має висвітлити власну позицію автора, визначити його особисту точку зору. Саме це є основним змістом такого виду робіт, як твір-роздум. Твір-роздум має переважно дискусійний характер, бо більшість проблем не передбачає однозначних рішень або відповідей. Отже, повторимо: 1) тема роботи – пряме чи приховане питання, проблема; 2) мета роботи – викласти свої думки й міркування щодо зазначеної проблеми; 3) зміст роботи - пошук власної відповіді на ці питання, аналіз проблеми ; 4) результат роботи – відповідь - висновки з висловлених міркувань.
Розглянемо кілька прикладів того, як визначитись з темою та організувати роботу над твором-роздумом. 1) Наприклад, до розгляду пропонується така тема: „ Що є свобода? Добро в ній яке є?” (Г.Сковорода). Питання сформульовано чітко, воно відкрите і тому зрозуміле. Автор твору–роздуму має у своїй роботі дати відповідь на це питання, а точніше, - запропонувати свій варіант такої відповіді.. Звичайно, він висловить свої міркування й наведе свої докази, чим і виявить свою позицію. Доречно сказати, що відсутність авторської позиції теж є позицією. У такому випадку твір програє, бо втрачається його головна, визначальна риса. 2) Інший приклад, тема формулюється так: „Права без обов’язку не буває”. В її назву покладена завершена теза. Вона виглядає як готова формула, як певний висновок.
„Чи поділяю я цю думку і цю позицію?” – ось яке питання має поставити до себе автор майбутнього твору. Тоді тему твору можна умовно трансформувати в таку: „ Чи справедлива думка, що права без обов’язку не буває?” Він (вона) може погодитись або не погодитись із висловленою в темі думкою, але в будь-якому разі слід обґрунтувати свою точку зору, навести переконливі докази та підкріпити їх прикладами з життя, із власного досвіду, з літератури тощо. Адже кожен з нас має свій життєвий досвід і спиратися може тільки на нього. Бо саме наш досвід формує наші світоглядні позиції. 1) теза (вона ж - думка, проблема); 2) аргумент ( він же – доказ + приклад, ілюстрація) ; 3) висновки ( результат міркувань) . Прикладом будови твору-роздуму для старшокласників може слугувати схема складнопідрядного речення з підрядними причини. Приміром, ваша тема сформульована так: «Щоб сьогодні бути успішною, людина повинна мати вищу освіту». Спробуйте на основі цієї тези побудувати складнопідрядне речення, у якому підрядні речення будуть пояснювати вашу позицію. Таке речення, якщо воно правильно побудоване, уже являтиме собою мікротвір. Можливо, воно виглядатиме так: Я вважаю вищу освіту необхідною умовою життєвого успіху, тому що людина з вищою освітою володіє навичками самоосвіти і вміє за будь-яких умов розвивати себе, бо така людина вміє працювати з інформацією, аналізувати, відбирати й використовувати її, тому що вища освіта орієнтована на дослідження, на розвиток ідей та їх вдосконалення. Розглянемо цей приклад. Головна частина речення виконує роль тези: „Я вважаю вищу освіту необхідною умовою життєвого успіху”. Логічно виникає питання, чому я так вважаю. Підрядні речення виступають у ролі аргументів і дають відповідь на питання „чому?”: Аргумент 1: Людина з вищою освітою володіє навичками самоосвіти і вміє розвивати себе за будь-яких обставин. Аргумент 2: Людина з вищою освітою вміє працювати з інформацією, відбирати, аналізувати й використовувати її. Аргумент 3: Вища освіта орієнтована на дослідження, пошук, розвиток продуктивних ідей. Зверніть увагу! Кожна думка, яку ви висловлюєте як арґумент, випливає з тези і пов’язана з нею внутрішньою логікою.
Ми маєте міні-варіант розробки теми. Це тезовий план, до якого залишилося дібрати приклади, що проілюструють ваші аргументи, і зробити висновок, тобто узагальнення своїх міркувань, наприклад: Отже, щоб сьогодні бути завжди затребуваним й досягти життєвого успіху, треба мати вищу освіту. Так виглядатиме зміст вашого майбутнього твору в разі, якщо Ви поділя-єте запропоновану в темі думку («Так, я погоджуюсь із цією думкою»). Але Ви можете з нею не погодитись і спростувати її в ході своїх міркувань («Ні, я вважаю це міркування помилковим»). Ви також можете висунути власну тезу і довести її справедливість («Я маю іншу точку зору». Міні-твір –це твір, у якому автор може лише заявити про свою позицію й стисло обґрунтувати її. Вступна частина в ньому – одне-два речення, головна частина – це теза та аргументація до неї, заключна – висновок у вигляді одного-двох узагальнюючих речень. Практична частина. 2.Сформулюйте свою позицію щодо висловленої думки і сформулюйте її у вигляді повної, чітко сформульованої тези або антитези. 3.Поясніть свою позицію, чому Ви вважаєте саме так: А) знайдіть доречні й переконливі докази, сформулюйте їх чітко, розташуйте послідовно; Б) доберіть приклади до Ваших доказів, які б їх ілюстрували. 4.Сформулюйте висновок (висновки). | |
Переглядів: 27067 | Рейтинг: 3.4/15 |